Tangram - čínsky hlavolam (DIY)


Tangram je starodávna čínska hra nazývaná Ch´i Ch´iao T´u „sedemdielna skladačka“, ktorú tvorí sedem dielov nazývaných „Tan“:  5 trojuholníkov, 1 štvorec a 1 rovnobežník, ktoré spolu vytvárajú štvorec. Z týchto dielov sa tvoria rôzne obrazce.

Vznik hry sa datuje do rokov 618 až 907 násho letopočtu, keď v Číne vládla dynastia Tang.

Legenda vraví, že jeden sluha cisárskeho dvora raz niesol keramickú mozaiku, veľmi drahú a krehkú. Potkol sa a rozbil ju na kúsky. Nešťastný sa snažil mozaiku zložiť, ale nedarilo sa mu. Všimol si však, že s rozbitými kúskami môže vytvárať mnohé obrazce.

                                                                hus, labuť, plameniak

Nevie sa, kto presne vynašiel túto hru ani kedy, ale po prvý krát sa spomína v čínskych publikáciách v 18. storočí, kedy už hru poznali vo viacerých krajinách. V Číne bol Tangram veľmi populárny a považoval sa za hru pre deti a ženy.

V 19. storočí sa v Európe a Amerike publikovali viaceré preklady čínskych kníh, v ktorých sa vysvetľovali pravidlá Tangramu. Hru nazývali „ čínsky hlavolam“  alebo „tabuľka múdrosti“ a stala sa tak populárnou, že ju hrali bez rozdielu tak deti ako aj dospelí. Hlavolam si obľúbil Lewis Carroll, autor knihy Alenka v ríši divov a zanieteným hráčom sa stal aj Napoleón Bonaparte, ktorý si takto krátil dlhé chvíle v exile na ostrove Svätej Heleny. Názov „tangram“ vymyslel v roku 1848 prorektor Thomas Hill z Cambridge.

                                                    krab, žralok, ďateľ, dom, líška/mačka

Pravidlá hry sú veľmi jednoduché. Cieľom je vytvárať obrazce alebo figúry zo siedmych geometrických tvarov, ktoré sa môžu ľubovoľne otáčať, môžu sa dotýkať, ale nesmú sa prekrývať.  Prikladaním jednotlivých dielov hlavolamu k sebe tak, aby žiadny nezostal, môžeme vytvárať figúry zvierat, budov, ľudí... Pôvodne bolo katalogizovaných len niekoľko stoviek obrazcov, ale plynutím času sa ich počet zvýšil na minimálne 6500, ba dokonca vraj až na 10 000. Na internete je nespočetné množstvo šablón, podľa ktorých sa tieto obrazce skladajú.

                                                            kostol, mlyn, pes, mačka, kôň

Hlavolam stimuluje pozornosť, koncentráciu, kreativitu, rozvíja psychomotoriku, priestorovú predstavivosť, cvičí fantáziu a trpezlivosť.

Na vytvorenie tejto hry stačí len obyčajný papier ktorý podľa nákresu nastriháme a môžeme trápiť mozgové závity.

Ja som doteraz používala dieliky z farebného výkresu, ale chcela som niečo masívnejšie, tak som si urobila Tangram zo samotvrdnúcej hmoty pomaľovanej akrylovou farbou.


hýľ, plameniak, tučniak, zajac, rybka

Komentáre