Kenzan, ježko a žaba


 Čo majú spoločné kenzan, ježko a žaba? Všetko. A čo má spoločné kenzan, lapač snov a miska? Veľa.

Kenzan je prastará pomôcka pôvodom z Japonska, kde sa k aranžovaniu kvetov ikebana, známej aj ako Kado „cesta kvetov“, používa už od 17. storočia, kedy ju po prvýkrát použil japonský umelec Ogra Korin pri svojich kvetinových aranžmánoch v keramických nádobách. 

Kenzan, čo doslova znamená „hora mečov“, je plochý kus kovu s desiatkami hrotov, ponorený vo vode na dne nádoby s hrotmi smerom hore, ktoré slúžia ako podpera pre kvety, listy, konáre, ktoré sa napichnú alebo natlačia medzi hroty, aby držali požadovaný tvar.

U nás sa mu podľa vzhľadu hovorí „kvetinový ježko“,  inde mu hovoria „flower frog – kvetinová žaba“, možno preto, že sedí vo vode vo vnútri nádoby. Vyrába sa z rôznych materiálov ako je sklo, keramika, drôt, kov, kameň či plast a v rôznych štýloch.

Túto zabudnutú pomôcku dnes nahradili aranžérske peny a iné moderné jednorazové materiály, ale kenzan je preverený storočiami ako bezodpadová varianta, použiteľná znovu a znovu, som preto presvedčená, že ju budú používať aj nasledujúce generácie.

Tu je môj proces výroby kvetinovej žabky a výsledok. 


Kvetinové žabky s otvormi sa môžu použiť aj ako stojan na perá, ceruzky, štetce, make-up. Ja som ju robila špeciálne pre kvety, inak by som ju urobila vyššiu.

V tom istom dizajne som vyrobila aj lapač snov, nazývaný tiež „posvätná obruč“. Tradične sa používal na ochranu ducha spiacich ľudí pred zlými snami a nočnými morami. Lapač snov by mal visieť blízko postele a byť vystavený slnečnému žiareniu, aby filtrovanie dobrých a zlých snov bolo efektívne.

Do súpravy pribudla aj miska na drobnosti.



Komentáre