"Nogalinové" krabičky - prírodné morenie dreva (DIY)

 


Dá sa namoriť drevo aj bez použitia chemických prípravkov? Dá. Ja som tak napustila dve krabičky a jeden stojan na karty. 

Ako prvú som zdobila krabičku na karty, ktorú som kedysi kúpila, ale nepáčil sa mi vzor. Najskôr som ho "vyšmirgľovala" až kým úplne nezmizol. Bola to fuška. Neviem, čo použili na tlač, ale držalo to pevne. 

Na vytvorenie 3D motívu som použila šablónu a naniesla ľahkú sadrovú hmotu odolnú proti vlhkosti. Po jej uschnutí som namorila celú krabičku orechovým prírodným moridlom. Poslúžil mi na to orechový prášok (tu sa mu hovorí "nogalina"= orech) rozpustný vo vode. Intenzita farby závisí od množstva prášku, ktorý sa do vody pridá a takisto počtu nanesených vrstiev. Na záver som použila medenú akrylovú farbu na zvýraznenie motívu (na fotke to, žiaľ, nie je dobre vidieť).


Druhú krabičku som namorila tým istým spôsobom, len je zdobená motívom vytlačeným na papier zo starej knihy a dofarbeným akrylovou farbou. Vnútorné dno krabičky som vystlala plsťou.

Morenie orechovým práškom som použila aj pri stojane na karty. Na drevo som akrylovou farbou namaľovala hviezdičky a napúšťala farbou až potom. Stojan som po zaschnutí natrela včelím voskom, tak ako aj krabičky predtým.



Tento spôsob morenia je netoxický, jednoduchý, s nízkou spotrebou moridla, cenovo dostupný a dodáva drevu ušľachtilejší vzhľad. 
Nevýhodou môže byť to, že zasychá pomerne dlho a je náchylnejší na vodu. Dá sa tomu zabrániť použitím laku. Ja som nepoužila. Takisto po prvom morení som všetky predmety prebrúsila a potom opäť namorila. 

Komentáre