Modigliani a Lunia


Dielo Portrét Lunie Czechowskej (1919) od Modiglianiho sa mi stalo predlohou pre také malé cvičenie. 
Páči sa mi jeho jednoduchosť a ľahko rozpoznateľný štýl. Geometrická vertikálna kompozícia, oválna tvár, nekonečne dlhý krk, oči bez zorníc. Na Modiglianiho výtvarnú tvorbu mala nepochybne vplyv jeho sochárska minulosť a inšpirácia africkými maskami. Elegantná jednoduchosť bez zbytočných príkras.

Originál  je maľovaný olejom a má rozmery 46x33 cm.
Ja som použila suchý pastel (technika, ktorá bola pre mňa nová a úprimne poviem, že to nie je moja "šálka čaju"), akvarel, rôzne druhy fixiek, koláž, prepisovačka, micropen... 
Už dávnejšie som zistila, že "one line drawing" má svoje čaro, preto som si dala repete.
V podstate som urobila len zopár povrchných skicov. Určite by stálo za to ponoriť sa hlbšie a dlhšie do procesu, nielen jeden deň.

A kto bola Lunia?
Bola Poľka a spolu s manželom Kazimírom boli dobrými priateľmi Leopolda Zborowskeho, ktorý bol Modiglianiho umeleckým agentom. 
Okrem toho, že Lunia stála Modiglianimu modelom minimálne desať krát, bola zrejme i jeho milenkou. Čo na tom, že v tom čase bol už vo vzťahu s Jeanne Hébuterne, jeho veľkou láskou.
Keď bol o rok neskôr, po namaľovaní tohto portrétu, Modigliani v agónii pred smrťou, tri ženy stáli po jeho boku, Jeanne (manželka), Hanka (manželka Zborowskeho) a Lunia.



Komentáre